План 1.„Техніка”: витоки й еволюція поняття. 2.Техніка в контексті глобальних
проблем. 3.Підкорення науки і природи
технікою.
Теми рефератів 1.Історія людства за А. Тоффлером. 2.Людина і техносфера. 3.Знання і комп’ютер. Штучний
інтелект.
ТЕКСТИ ДЛЯ
САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ 1 Питання для
самостійного опрацювання: Французький
соціолог Ж.Еллюль у роботі «Інша революція» показує вплив техні ки на життя людини. 1 Питання для
самостійного опрацювання: - Що означаєпоняття „технічне середовище”?
- До чого призводить той факт, що людські враження
технічно опосередковані?
... Ми живемо в технічному і раціоналістичному світі...
Природа вже не є наше мальовниче оточення. По суті справи, середовище, що
помалу створюється навколо нас, є насамперед всесвіт Машини. Техніка сама стає
середовищем у буквальному значенні цього слова. Техніка оточує нас як суцільний
кокон без просвітів, що робить природу зовсім марною, покірною, вторинною,
малозначною. Що має значення — так це Техніка. Природа виявилася демонтованою науками і технікою: техніка
склала цілісне середовище існування, усередині якої людина живе, почуває,
мислить, здобуває досвід. Усі глибокі враження, одержувані нею, приходять від
техніки ... Ж.Еллюль. Інша
революція .– М.– 2002.
2 Питання для
самостійного опрацювання: 1.Чому,
за М. Хайдеггером, природа виявляється вбудована в техносферу (на прикладі Рейну)? 2.Чим
відрізняються Рейн, вбудований в електростанцію, від Рейну, оспіваного у віршах
Ф.Гельдерліна? Чи не подібна ситуація із нашим Дніпром? На Рейні поставлена гідроелектростанція. Вона ставить ріку
на виробництво гідравлічного напору, що змушує обертатися турбіни, чиє
обертання пускає в хід машини, що постачають електричний струм, для передачі
якого встановлені електростанції зі своєю електромережею. У системі
взаємозалежних наслідків постачання електричної енергії сам рейнський потік
виявляється чимось призначеним саме для цього. Гідроелектростанція не убудована
в ріку так, як убудований старий дерев'яний міст, що століттями з’єднував один
берег з іншим. Скоріше, ріка убудована в електростанцію. Рейн є те, що він
тепер є як ріка, а саме постачальник гідравлічного напору, завдяки існуванню
електростанції. Щоб хоч віддалено виміряти жахливість цієї обставини, на
секунду задумаємося про контраст, що звучить у цих двох назвах: «Рейн,
убудований в електростанцію для виробництва енергії», і «Рейн, про який говорить
твір мистецтва, однойменний гімн Ф.Гельдерліна». Нам заперечать, що Рейн
усе-таки ще залишається рікою серед свого ландшафту. Може бути, але як? Тільки
як об'єкт, наданий для огляду екскурсійною компанією, що розгорнула там індустрію
туризму. Хайдеггер М. Питання про техніку //Нова технократична
хвиля на Заході. – М, 1986
3 Питання для
самостійного опрацювання: „Дух і машина”
(М. Бердяєв) 1.В чому, як уважає Н. Бердяев,
головний напрям космічного розвитку? 2.В чому полягає, на думку
філософа, сенс дуалізму механічної матерії й духу, який характеризує нашу добу? 3.Як він оцінює первісну єдність
душі й тіла, духу й органічної матерії? 4.Чому філософ виступає проти
ідеалізації природного буття? 5.Чому всупереч усталеним
поглядам Н. Бердяев уважає, що утвердження машинної цивілізації не веде до
втрати духовності?
Уприродномуорганічномужиттідухіплотьщенедиференційовані, протецеозначаєневищийстандуху, айогоелементарнийстан, завждипов'язанийз тяжкоюборотьбоюзаіснуваннятазлимпримусом. Духщедрімаєвпервіснійорганічності, він не підноситься ще
над рослинністю й тваринністю, він ще розчинений у природі. Розщеплення і
роздвоєння — неодмінний етап на шляхах розвитку духу, який переживається
болісно і нерідко супроводжується почуттям смерті. У сприйнятті цього шляху
розвитку ми зазнаємо естетичної омани. Адже ми дуже легко помилково вважаємо
наше творче естетичне сприйняття природи за життя самої природи і через силу
бачимо зло і неволю, закладені в природному житті. Все органічно-природне видається нам
прекраснішим за все штучно-механічне. Прекрасний квітучий дуб і потворна
машина, образлива для ока, вуха і носа, не дає найменшої радості. Ми любимо дуб
і хотіли б, щоб він успадкував вічність і щоб у вічному житті ми сиділи б під
квітучим гіллястим дубом. Машину, проте,
ми любити не можемо, у вічності побачити її не хотіли б і в кращому випадку
визнаємо лише її корисність. І яке спокусливе бажання зупинити фатальний процес
життя, що веде від квітучого дуба до потворної і смердючої машини. Однак все-таки цей перехід від органічності
дерева, від духмяної рослинності до механічності машини, до мертвої штучності
має бути пережитим і прожитим релігійно. Аби воскреснути, треба вмерти, пройти
через жертву. І перехід від органічності й цілісності до механічності й
розщепленості є стражденний, жертовний шлях Духу. Цю жертву треба свідомо прийняти.
Через неї лише досягається свобода духу. Машина є розп'яттям плоті, віднесенням
на хрест духмяних квітів і співаючих птахів. Це — Голгофа природи. В незворотному
процесі штучної механізації природа немовби спокутує гріх внутрішньої скутості
і ворожнечі. Природний організм мусить умерти, аби воскреснути до нового життя.
І ось потвори-машини вбивають природну органічну цілісність і опосередковано,
болісними шляхами звільняють дух з природної єдності. Став шаблонним у
релігійній думці той погляд, наче машина вбиває дух. Але глибшою є та істина,
що машина вбиває матерію і від супротивного сприяє звільненню духу. За
матеріалізацією прихована дематеріалізація. Разом із входженням машини в
людське життя вмирає не дух, а плоть, старий синтез плотського життя. Важкість
і скутість матеріального світу немовби виділяється і переходить у машину. IV Спочатку все органічно-плотське було освячене
і священним. Релігійне освячення плотського життя та його елементарних
матеріальних знарядь властиве всім натуралістичним релігіям і самому
християнству в його натуралістичний період. Священним був плуг, яким орали
землю. Сама земля була священна, і рослини, і тварини, і все
господарчо-матеріальне. В первісній фазі свого розвитку людство не могло
виковувати господарчих знарядь боротьби без релігійної санкції. Відчуття
святості матеріального життя всюди супроводжувало людину. Це освячення
плотського життя і відчуття його божественної органічності не зовсім залишило
людину і в наш час. Але на високих щаблях історичного розвитку все матеріальне
життя фатальним чином припиняє бути священним. Машина не священна і не
священний сучасний індустріалізм. Машина і не потребує освячення. Тільки
органічне відчувається як священне, механічне ніколи. Секуляризація всього
зовнішнього життя пов'язана з розщепленням і роздвоєнням, із втратою первісної
органічної цілісності. Свідома згода на секуляризацію життя є згода на жертву,
на зречення прекрасних і піднесених оман. Усе святе входить всередину, в дух.
Зворотним боком цього знерелігійнення і знедуховлення життя є поглиблення
релігійності й більше одухотворення. Релігія перестає бути плотськи побутовою і
стає духовною, глибинною. Секуляризація, як і машина, вбиває не дух, а матерію.
Машинізація є відривання і виділення матеріальної важкості з духу, полегшення
духу. Але полегшення це досягається тим, що переживається кошмар і смертна
нудьга машинності. Те, що було вічним у дубі, у квітах і шипах,
те перетвориться і буде в дусі, те збереже свою неминучу форму, звільнену від
матеріальної важкості й скутості. Але не можна ідеалізувати органічну природу і
її природний порядок, у якому все засновано на боротьбі за існування і
взаємному споживанні й пожиранні. Не можна змішувати своє творче прозріння природної
краси з її природним ладом. Природно-органічне ще не є цінним, не є тим вищим,
що треба охороняти. Істинне життя — створюване життя, а не одвічно дане життя,
не органічно-елементарне, тваринно-рослинне життя в природі і суспільстві. І у
фізичному організмі, що бореться за існування в природному порядку, не більше
остаточної правди, ніж у машині. З більш глибокої точки зору дуб і машина — в
одній лінії. Розвиток у матеріальному плані відбувається від елементарного
природного організму до складної штучної машини. Це — шлях розшарування
матерії, того штучного її ускладнення, яке веде до звільнення від матерії, від
важкості її органічнихфункцій. Людство
мусить безстрашно, з повною вірою в незнищенність свого духу проходити через
свій матеріальний розвиток, через машину і техніку і припинити шукати спасіння
тільки в минулому. Боязнь і страх машини є матеріалізм і слабкість духу.
Звернення до елементарного минулого, ідеалізація його, боязнь стражденного розвитку
є легкодухість і любов до спокою, ледачість духу. Тільки той досягає свободи
духу, хто купує її дорогою ціною безстрашного і стражденного розвитку, мукою
проходження через дроблення і розщеплення організму, який здавався вічним і
таким затишно-відрадним. У старий рай під старий дуб нема вороття. Більш
елементарного і менш болісного минулого не повернеш. Величезний сенс явлення
машини — в тому, що вона допомагає остаточно розірвати з натуралізмом у
релігії. Машина неначе кліщами вириває дух із надр природної матерії. Цей
процес дуже болісний і тяжкий, багато радощів життя в ньому гине. І потрібна
велика віра в силу духу, аби встояти у цьому процесі. Спочатку він сприймається
як торжество матерії й загибель духу. І лише на великій глибині процес цей
осягається інакше. Бердяев Н. Дух и машина // Судьба России. - М., 1918. -С. 235-240.
|