В добу інформаційних технологій ми
спостерігаємо все більш „органічне” поєднання техніки та людського тіла,
людського способу життя та різних технологічних новацій. Особистість опиняється
у середовищі організованого системного споживання. Більше того, людина сама стає
суцільним тілом-протезом, за словами Ж.Бодрійара, здійснюється невідчужуваний
синтез живої плоті і системних технологій. Електрика, зв'язок, транспорт,
телебачення, комп'ютери, вся побутова інфраструктура перетворили сучасного
обивателя на фантастичного кіборга, в якому живе і мертве переплелися настільки,
що ніхто не ризикне вже розділити точно річ і людину.
У відповідності до вимог часу з’являються і нові галузі споживчих технологій,
як наприклад, міфодизайн, що спрямований на створення привабливих брендів, у
тому числі й привабливого людського бренду – іміджу. Імідж можна назвати
технологічним переформатуванням людського образу, створенням її товарного знаку,
що циркулює на ринку праці: чи політичній, чи медіа, чи то в іншій професійній
мережі. Іміджеві практики, як технологія образотворення людини – один із
чинників її віртуалізації. Фактично, імідж і є віртуальним поняттям, оскільки
важко в наш час уявити становлення людини без використання інноваційних
технологій та технічних засобів, застосованих до неї у програмах освітніх,
культурних чи соціальних.
Головна мета сьогодні створювати споживача під товар, під факт споживання.
Іншими словами, програмувати людину на споживання. Таким чином, головна таємна
мета абсолютно будь-якої сучасної реклами - це не стільки продавати щось
конкретне, скільки гіпнотично насаджувати ідею: "Якщо ти не споживаєш – ти
неповноцінна людина". Реклама просуває не товар, а бере участь у створенні
людини споживаючої, з її безкінечною спрагою робити покупки. Це потрібно не для
самої людини, а для системи в цілому. Саме систему потрібно забезпечити
головним ресурсом – людиною як споживачем.
Придбання, споживання, обмежена гаманцем і
маркетинговими технологіями.
З незапам'ятних часів людина прагнула створити з неживої
матерії живу істоту. Вдихнути в матерію душу. Це був зухвалий виклик богам
юного людства. Тепер, уже наяву, береться жива людина і з неї виймається душа,
причому усе відбувається начебто за згодою та доброю волею. Відповідно, людина
із суб’єкта розвитку перетворюється в компонент людино-машинної цивілізації.
Виникає феномен техносфери, як постійно зростаючого штучного середовища, яке
пригнічує природне і невблаганно еволюціонує.
Ми вибираємо і не можемо не вибирати, не маємо
права не вибирати, це необхідність, що стала обов’язком і наша приреченість у
світі речей. На єдину річ ми не маємо права вибору – це відмовитися від вибору.
Ми безвідмовні автомати вибору, бо так ми включені в систему виробництва, як споживча
ланка. Людина це автомат споживання щастя, людина це автомат, виробництва щастя
– таким є замкнутий цикл високих технологій.
Саморозвиток техносфери
означає переформатування людської природи, переозначення її з огляду технічної
узгодженості. Людське розглядається в контексті техногенезу та стає засобом для
народження неоприроди для постлюдини.
|